vrijdag 28 december 2012

Muzische tweedaagse

Op maandag 1 en dinsdag 2 oktober 2012 gingen we voor een muzische tweedaagse naar Zedelgem. Dit deden alle 1BAKO'ers en alle 1BALO'ers. Het was een avontuur waar we veel bijleerden en waar we veel plezier beleefden. Er waren verschillende activiteiten georganiseerd. De foto's van die tweedaagse kan je terugvinden in het onderstaande filmpje met een muziekje erbij. 


Muziek
In muziek leerden we hoe we een verhaal moesten vertellen aan de hand van geluiden. We kregen muziekinstrumenten ter onze beschikking (zoals ritmestokken, twee halve kokosnoten, triangel, djembé, maracas ...). We mochten ook met bodysounds werken (kloppen op de borst, klappen, stampen ...). Per groepjes mocht je brainstormen over een verhaal. 
In mijn groepje wilden we iets doen dat te maken had met het thema boerderij. Zo kregen de bezoekers een rondleiding doorheen de boerderij. 
We werkten met een verteller zodat het verhaal zeker duidelijk was voor iedereen.



Muzisch taalgebruik
We stelden onszelf voor op de maat van muziek. Daarna leerden we iets bij over jabbertalk (= vorm van vocale muziek waarin abstracte taal en klank aan bod komen). Deze taal konden we later zelf uittesten in een klein toneel. Het was een ideale gelegenheid om elkaar wat beter te leren kennen.


Even ontspanning
's Avonds was er een activiteit gepland, maar door het slechte weer ging deze niet door. We zijn dan maar een wandeling gaan maken. Na deze wandeling mochten we nog even op adem komen en nog en glaasje drinken (frisdrank of iets straffers). Na enige tijd vonden we het nogal saai en hebben we dan maar de muziek aangezet. Algauw was de dansvloer bevolkt door BAKO'ers en BALO'ers die het niet zo begrepen hebben op stilzitten. Daarna zochten we ons lekker bedje op en sliepen we moe maar voldaan in.


Drama
Bij dit project hadden we verschillende opdrachten. 
Zo moesten we per twee gaan staan. Eén persoon moest gewoon stil staan. De andere persoon was beeldhouwer en kreeg van de docent een persoon die ze moest beeldhouwen. De persoon die het beeldhouwwerk uitbeeldde, moest achteraf raden wie of wat ze was. 
Bij de tweede opdracht werden we in twee gelijke groepen verdeeld. Elke groep stond op een rij. Iedereen kreeg een opdracht op papier. De ene groep moest de opdracht uitvoeren. De andere groep keek toe. De groep die moest toekijken mocht na een tijdje bij iemand aanvullen waarbij hij of zij dacht dat die andere persoon hetzelfde deed.
Als laatste opdracht stonden we in groepen van ongeveer 5 personen. We kregen een blaadje met daarop de opdracht wat we precies moesten uitbeelden. We mochten even afspreken hoe we een 'foto' maakten van deze zin. De andere groepen mochten dan raden wat we precies uitbeeldden. 


Expressie
In expressie leerden we omgaan om tijd en ruimte. We leerden hoe we ons op verschillende manieren konden bewegen.
Soms moesten we ons ook bewegen per twee. Zo leerden we ons bewegen met en tegen elkaar. 
Het was leuk en leerrijk om dit eens vanuit een anders perspectief te kunnen bekijken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten